16 July 2014

Andrepilot i forberedelse

I går var jeg ute og kjørte for første gang på... tja... 3 år eller noe sånt...?  Litt spent, men det gikk egentlig veldig bra (og bedre enn forventet) :) Så nå skal det gå greit å være ekstrasjåfør på turen mot nord!

10 July 2014

04 August 2013

Sommerferien 2013

Til å bare ha hatt sommerferie i 2 uker (siden vi skal ha langferie i sept/okt) så syns jeg vi har rukket en god del; besøk og overnatting hos mamma, Kurt og Mia på Daftö ved Strömstad med bursdagsfeiring av mormor sammen med Tom og Kari, og spa. Én uke i strandhus på Orust (en for meg ukjent skjærgårdsperle) med Liv, Terje (svigers), Marianne, Jean Pierre og Bastian, der vi gjorde utflukter til Kärringön, Stocken, Henån, Gullholmen, Mollösund, Nötsund, Hälleviksstrand og Ellös, og feiret Bastians 2 årsdag. Stopp på Daftö igjen på vei tilbake tilbake til Oslo med introduksjon av familiene Caspersen og Neegaard. Noen dager hjemme i Oslo med bl.a. middag på Manglerud med besøk fra Svalbard. Besøk på Jeløya hos Atle og Robin med grilling og hygge. Besøk hos Espen, Gøril og Håkon på hytta deres ved Hankø, Fredrikstad med båtturer, sol og bad, vannski og en tur innom Hankø marina der vi traff på Prinsesse Astrid Fru Ferner. Tur til hytta på Blefjell med utflukt til Rollag stavkirke, Rollag bygdetun og bygdemuseum, Haugen bygdetun, Fagerfjell og vaffelfrokost på Lampeland før vi vendte nesene mot Oslo igjen... føles ut som om vi har hatt ferie mye lenger enn 2 uker, og har storkost oss! :)
Rollag stavkirke

ved hytta til Espen og Gøril ved Hankø

15 July 2013

Hytteside for Blåheim :)

Har laget en side for hytta (for å gi den litt mer hyttepreg). Velg hytta i menylinja her på siden, ellers så kan den også nås på http://blaheim.blogspot.no/ :)

02 July 2013

MinMat

Da har jeg fylt siden "MinMat" (se menylinja på denne siden) med bilder av maten jeg har laget. Jeg liker å lage mat fra bunnen av og/eller prøve ut nye retter fra forskjellige oppskrifter eller finne på nye selv, og deretter kombinere dette med min andre hobby; fotografering. Jeg fyller på med nye bilder når det passer seg sånn :)

01 July 2013

Første helg på hytta :)

Etter jobb på fredag kjørte vi en lånt Amarok fullastet med ting og tang opp til hytta. På vei opp gjennom Middelalderdalen (http://www.visitmiddelalderdalen.no) kjører vi forbi utallige gamle, laftede gårdstun, flere stavkirker, og tilsynelatende har alle et mange hundre år gammelt stabbur i hagen sin. Lågen bukter seg vei gjennom landskapet, og høye skogkledte fjell omringer hele området og de mange grønne åkrene her.
Fredag kveld ble brukt til å få ting på plass, og lørdag tok vi en tur ned fra fjellet, ned i Flesberg og handla plank på Flesberg Jern og Bygg, og proviant (ikke bare til nødbruk...) på den lokale matbutikken. Jeg er nemlig så heldig at jeg har en samboer som bare bestemmer seg for hive opp en hems, og så gjør han det på kort tid :) Et par timer etter at vi hadde vært å handla plank, så sto hemsen ferdig. Bygd rundt overkøya på køyesenga som allerede sto i hytta, og utvidet litt, da køyesengene som sto der målte 80 cm i bredden... Vel er vi glade i å sove tett, men når man ligger så tett at eneste mulighet for å snu seg er å gjøre det kun rundt sin egen akse, så blir det litt vel trangt. Vi sov i den samme natt, og den kommer til å fungere helt utmerket bare vi får fylt ut forlengelsen av bredden med noe hard skumgummi eller lignende, og slengt på en overmadrass. Et strøk nøytral maling skal hemsen også få, da den nå er en blanding av mørkebrune sengeben i teak med gullbelegg nederst på bena, lysegrå sengeramme med gammel rødfarge som skinner igjennom her og der (forrige eier har ikke gjort seg helt flid med malingsjobben), og nye lyse planker i rammeverket.
Endelig fikk jeg også hengt opp de gamle trugene og hjortehodet i sølvfinish (kitchy skal det være) jeg kjøpte for flere måneder siden, og Øyvind fikk hengt opp en gammel Bergans sekk med bæremeis han kjøpte på loppis, og noen gamle Madshus langrennsski har fått pryde taket. Så nå mangler bare noen småting som et gulvteppe og noen mørkere gardiner (++) innvendig.
Utvendig bør hytta males, og vinduskarmene bør skrapes og males på nytt. Jeg har veldig lyst til å male hytta mørkebrun istedet for rød som den er nå, så den blander seg litt mer inn i landskapet. Men når vi er en av 4 like hytter på rekke, så er det kanskje å være litt sær? Vi får se... Etter å ha snakket med det eldre ekteparet som eier omtrent alle hyttene i området, så fikk vi også lov til å bygge ut platting og levegg utenfor hytta (vi har en greit stor gressflekk utenfor som kan brukes til dette), og om vi ønsket, klippe ned buskaset bak hytta akkurat som det passet oss. Dette er jo fint for oss, men som de sa, også fint for dem. Og det skjønner jeg jo, for det gagner jo også dem om vi sier fra oss hytta en gang i fremtiden, og den skal leies ut til andre. Alle forbedringer er jo da et pluss. Og det syns jeg er helt greit. Vi har den jo på ubestemt tid, og alle forbedringer vil således gagne oss i første omgang.
Middagen på lørdag ble inntatt på Blåberg fjellstue som ligger i nærheten hytta vår, der familien som driver caféen/restauranten og kiosken lager all mat og bakevarer "from scratch". Alle rettigheter har de også, så vi koste oss med en øl til maten. Jeg hadde nemlig fått vasket ned kjøkkenet i hytta sånn nogenlunde i løpet av dagen mens Øyvind bygde hems, men vi kjøpte ikke middag på butikken tidligere på dagen (vi fant ut av at vi ville unne oss middag "ute" når vi hadde rydda og sjaua fra vi kom på fredagen). Hele lørdag ettermiddag og kveld øste det ned utenfor, men så lysnet det og sola tittet fram, så vi tok oss en liten kveldstur rundt i området for å se hvor de ulike veiene førte hen. Hytta ligger på ca 575 moh. og der oppe er det skogen som rår (før det, enda lenger opp, er snaufjellet som overtar). Vi gleder oss til toppturer og turer til turistforeningshytter på høyfjellet framover!
Søndag dro vi hjem ganske tidlig, og fikk med oss denne utsikten på vei ned fra fjellet :)

25 June 2013

Hytta på Blefjell

Lørdag morgen fikk vi endelig telefon fra Flesberg om at vi kunne få overta hytta på Blefjell, nærmere bestemt Blåberg. Vi kasta oss i bilen og kjørte oppover, og etter et hyggelig kaffe/kake-besøk hos Olav og Hjørdis Homelien fikk vi med oss nøkler, bomkort osv osv og kjørte opp til hytta. Da vi var der oppe i mars for å se hytta og skrive kontrakt, så så vi faktisk ikke innsiden av hytta vi skal ha på åremål (men en tilsvarende) fordi man ikke hadde nøkkelen. Men jeg ble utrolig positivt overrasket over hvor bra stand hytta var i, og at vi faktisk slipper å kjøpe møbler, da den allerede er møblert med både sovesofa, køyeseng, spisebord med stoler, lenestoler, en stilig retroseksjon i teak, kommode og kjøkkenutstyr. Etter vi hadde fått sett litt på hytta og sett hva som var der, så dro på besøk bort til Hanne og Edit som har hytte en snau kilometer ned i veien, før vi kjørte hjem til Oslo igjen.
Til helgen skal vi opp med alle tingene vi har hatt stående, øremerket hytta, som har opptatt nesten all plass på kontoret hjemme. Skal bli deilig å få det ut derfra! Og så skal hytta innredes som det hyttepalasset den er! ;) Vi gleder oss til å begynne å bruke hytta, og ser fram til mange helger og fridager deroppe, og ikke minst bruke hytta som base for videre turer i området.

19 June 2013

Grilling @ Ingierstrand

Det er så deilig når det er varmt nok til å bare smutte ut til svabergene nedenfor Svartskog langs Ingierstrandveien etter jobb, grille litt, kjenne lukten av sjø og skog, og bare sitte ved vannkanten å slappe av og nyte utsikten av byen langt der borte. Man føler virkelig at man er mye lenger avgårde enn man virkelig er, og byens kjas og mas virker veldig fjernt veldig raskt.

15 May 2013

Kursleder for opplæring

Da var dagen der omsider, e-læringen var laget og landets ressurspersoner var kurset.

14 April 2013

Hytte på Blefjell

En søndagstur til Blefjell, og så var vi hytte"eiere" på Blåberg ...på åremål altså. Hytta er ikke stor, men en perfekt base for turer i fjellet, fisketurer og skiturer :) Om sommeren er det 100 m til sandstrand, og om vinteren er det ca 4 km til skibakkene på Fagerfjell, og skiløyper rett utenfor døra. Sommer som vinter har man relativt kort vei opp i høyfjellet og til DNTs turisthytter Eriksbu og Sigridsbu (vi er medlemmer og har derfor hyttenøkkel). Ellers kan man padle på Numedalslågen, besøke Langedrag naturpark, se stavkirker og bygdetun, og være med på arrangementer i regi av Middelalderdalen Numedal m.m. Med andre ord et område med nok av aktiviteter :)

27 March 2013

Påsken i Voss

Søndag kjørte vi avgårde til Voss og fikk oppleve knallsol over Hardangervidda. Etter å ha sjekket inn på Fleischers på Voss, hoppet vi spontant på siste tur med Hangurbanen, og rakk en øl i sola 660 m over bygda, før vi tok taubanen ned igjen. Vi ruslet gjennom byen og spiste indrefilet på Vossevangen Grill- og Steakhouse. Til vår fornøyelse så kelnerne der ut til å vite hva de gjorde, når han anbefalte en mørk Ægir øl med sjokoladetoner til dessert og serverte den i frostet glass, mens han fortalte kort om ølen. Så ruslet vi tilbake til Fleischers for en nightcap eller to, nedsunket i store, mørke Chesterfield-salonger.
Mandag startet med en lang og god frokost på Fleischers, og så gikk vi tilbake til leiligheten vår og satte oss ut på terrassen i solsteika, med utsikt over fjorden og fjella rundt Voss. Litt senere dro vi bort til VossVind (som var formålet med turen) der vi hadde flytid i vindtunellen. Jeg ga Øyvind gavekort i julegave, og da måtte jeg selvfølgelig prøve selv også! Etter en liten briefing og skifte til flyvedrakt, vindbriller, øreplugger og hjelm var vi klare. Vi hadde booket 3x2 minutter flytid, og det høres kanskje lite ut, men det er som 2-3 fallskjermhopp. Det var utrolig gøy å sveve i frittfall (dog vanskelig å holde balansen), og man fikk ganske raskt erfare at man hadde brukt muskler man ALDRI bruker til vanlig! ;) Etter å ha landet litt spiste vi en rådyr  Entrecôte i den flotte restauranten på Fleischers. Det var ikke stort annet åpent i hele Voss, så siden det ante oss at maten kom til å svi litt i lommeboken, passet vi på å spise og drikke opp smitt og smule av det som ble servert; Foccaciaen med urter de serverte som forrett, den tallerkenstore entrecôten og fatet med pannestekte poteter, og glasset med sør-afrikansk rødvin. Men godt var det, og utsikten fra restauranten var upåklagelig der vi så ut over fjellene i den blå skumringstimen.
Dagen etter kjørte vi en tur innom Flåm og butikkutsalget til Ægir før vi kjørte hjem til Oslo.

15 September 2012

Marked @ Ekebergsletta

Cigaretter fra krigstiden
Bok fra 1893
SIX-20 "BROWNIE" C Made by Kodak

09 August 2012

Dragracing @ Gardermoen Raceway

Siste dag av ferien brukte vi til å se på dragracing på Gardermoen. Banen som benyttes er tyskernes gamle landingsstripe fra 2. verdenskrig. Det ble mye lyd, sol, vind, støv og eksos, men morro var det lell :)

Angående sommerferien...

...så glemte/orket jeg ikke å skrive hver dag. Men vi hadde en utrolig fin sommerferie, og kjørte faktisk 900 mil Norge rundt og ned til sør-Italia og opp igjen. Her er et LITE utvalg av bilder fra ferien (av 700-900 bilder):

Reiseruta i Norge
Runde fuglefjell
sørspissen av Norge - Lindesnes fyr
Reiseruta Norge - Italia
utsikten fra balkongen i Praiano by day
utsikten fra balkongen i Praiano by night