09 July 2012

Road trip dag 2

Søndag 8. juli: Vi våknet uthvilte i Narjordets gode senger, ryddet og vaska oss ut av hytta og satte kursen for Trondheim (fortsatt i varierende grader av pissregn). Etter noen timers kjøring gjennom Sør-Trøndelags vakre landskap, suste vi inn i sivilisasjonen. Rimelig sultne (siden vi droppet frokost på hytta og kun hadde kjøpt en halv kopp kaffe (man fikk ikke mer av den gjerrige automaten), kjørte vi litt desorienterte rundt i bygatene på jakt etter et sted å spise, men siden det var søndag, var det meste stengt, så vi fikk oss et mettende måltid med egg og bacon på velkjente Egon før vi tok turen innom Nidarosdomen. Et imponerende byggverk uansett om man er troende eller ikke (vi faller innunder den siste kategorien). Siden det regnet og det meste var stengt i storbyen, kjørte vi videre nedover kysten til vi krysset grensa fra Sør-Trøndelag inn i Møre og Romsdal der første større by vi kom til med bilferge over en av fjordene var Kristiandsund. Ombord på ferga måtte vi selvfølgelig spise en av regionens skatter; nystekt svele med hhv smørkrem og brunost. Anbefales! Byen ligger vakkert fordelt på 4 øyer, og vi suste over 2 av dem på vei til øysamfunnene Averøya og Kjønnøya for å ta litt bilder før vi kjørte vakre Atlanterhavsvegen på vei til Molde. I skrivende stund ligger vi innlosjert på Molde Folkehøgskole og Vandrerhjem med utsikt over byen og fjorden. Veldig grei standard til billig penge, og nå skal det bli herlig med turens første dusj før man hopper i loppekassa! Nattinatt :)